افراد دارای اضافه وزن و چاق بیشتر در معرض خطر COVID-19 قرار دارند

24مارس 2020 - از زمان پدیدار شدن بیماری کروناویروس (COVID-19) در چین، یک سلسله مطالعات برای درک بهتر این ویروس و چگونگی تأثیر آن بر بدن انسان انجام شده است. شواهد نشان می دهد که بزرگسالان مسن، افراد دارای نقص ایمنی، و کسانی که به بیماریهای جدی و اساسی مبتلا هستند جمعیت آسیب پذیر یا پرخطر محسوب می شوند. اما یک گزارش جدید نشان می دهد که افراد دارای اضافه وزن و چاق نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید کروناویروس هستند.

در میان شیوع کروناویروس جدید، پزشکان و متخصصان بهداشتی دریافته اند که گروه های خاصی از مردم در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید COVID-19 قرار دارند. گروه های شناسایی شده عبارتند از: افراد بالای 65 سال، کسانی که به مدت طولانی در مراکز مراقبتی یا خانه های سالمندان زندگی می کنند، کسانی که به بیماری های جدی مبتلا هستند، مانند افرادی که به بیماری مزمن ریوی، آسم متوسط ​​تا شدید، بیماری قلبی، دیابت، نارسایی کلیوی و بیماری کبدی مبتلا هستند و کسانی که دچار نقص ایمنی هستند، از جمله افرادی که تحت درمان سرطان قرار دارند. مقامات بهداشتی همچنین به کسانی که باردار هستند هشدار داده اند زیرا در معرض خطر شدید این بیماری ویروسی قرار دارند.

افراد چاق در معرض خطر بیشتری هستند

در یک گزارش جدید ، هفت نفر از 10 بیمار مبتلا به کروناویروس که در بخش مراقبت های ویژه در انگلستان بستری شده بودند، افراد چاق یا دارای اضافه وزن بودند.

این تیم از مرکز تحقیقات ممیزی و تحقیقات مراقبت های ویژه همه پذیرش ها را در بخش مراقبت های ویژه در انگلیس بررسی کردند. آنها به طور مفصل وضعیت اولین 196 فرد بیماری را که تحت مراقبت ویژه قرار گرفتند بررسی کرده و دریافتند که 63 نفر از این افراد به بیماری شدید مبتلا شده بودند و از هر 10 مورد هفت نفر مرد بودند.در این گزارش ، 56 بیمار دارای اضافه وزن بودند- نمایه ی توده ی بدنی یا،BMI   25 تا 30 -، در حالی که 58 نفر دارای نمایه ی توده ی بدنی 30 تا 40 و 13 نفر دارای BMI بالای40  بودند. این گزارش روشن می کند که چه گروههایی از افراد به مراقبت شبانه روزی نیاز دارند زیرا در معرض خطر شدید COVID-19 قرار دارند.

در حال حاضر، دستورالعمل های انگلستان در زمینه انتقال کرونا ویروس عمدتاً بر روی افراد بالای 70 سال، به ویژه افراد مبتلا به بیماری های دیگر متمرکز شده است. اما داده های جدید نشان می دهد که این توصیه ها باید برای سن پایین تر نیز اعمال شود.

همچنین به افراد چاق به شدت توصیه شده است كه به محل کار خود نروند و خود را قرنطینه كنند، زیرا در معرض خطر بالایی برای ابتلا به عفونت شدید كرونا ویروس هستند. آنها همچنین باید اقدامات فاصله گرفتن از اجتماعات را رعایت کنند. افراد مبتلا به چاقی مفرط، افرادی هستند که دارای شاخص توده بدنی آنها بیش از 40 کیلوگرم بر متر مربع باشد.

افرادی که به مراقبتهای ویژه احتیاج دارند

این تیم همچنین دریافتند که بیش از یک سوم از بیمارانی که در بخش مراقبتهای ویژه نگه داری می شوند، زیر 60 سال سن دارند، که نشان می دهد این عفونت، تنها افراد پیر را در معرض خطر قرار نداده است بلکه افراد جوانتر نیز با این خطر مواجه هستند. همچنین مردان بیشتری نسبت به زنان در مراقبتهای ویژه قرار دارند و اکثر بیماران دارای بیماریهای جدی مانند بیماری ریوی یا بیماریهای قلبی عروقی هستند. زنان باردار یا کسانی که اخیراً زایمان کرده اند نیز در معرض خطر هستند، زیرا دو بیمار در این مطالعه شناسایی شدند که در شش هفته ی گذشته باردار بوده اند.

همچنین در گذشته مشخص شده بود که افراد چاق بیشتر در معرض عوارض شدید عفونت ها از جمله آنفولانزا هستند. افراد چاق غالباً مستعد ابتلا به عفونت هستند زیرا سیستم ایمنی بدن آنها مشغول جلوگیری از بروز التهاب در سلول ها است که سبب وارد شدن فشار بیش از حدی به سیستم ایمنی می شود. بهمین دلیل این افراد در صورت ابتلا به یک عفونت شدید مانند این کرونا ویروس جدید، ممکن است عوارض شدیدتری را تجربه کنند.

علاوه بر این، افراد چاق همچنین تمایل به مصرف رژیم های غذایی با مقادیر کم آنتی اکسیدان و فیبر کم دارند و مقدار کافی میوه جات و سبزیجات را که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم هستند، دریافت نمی کنند. سرانجام  افراد چاق ممکن است دچار مشکلات تنفسی باشند زیرا وزن بیش از حد آنها مانع از انبساط کافی دیافراگم و ریه ها می شود.

آنچه WHO توصیه می کند

سازمان بهداشت جهانی بر اهمیت خوردن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم برای کاهش خطر عوارض مرتبط با COVID-19 تأکید دارد. دکتر Tedros Adhanom Gbrebreesus توصیه می کند که همه برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود، مصرف الکل را محدود و از مصرف نوشیدنی های قندی پرهیز کنند، و مواد غذایی مغذی مصرف کنند. افرادی که سیگار می کشند باید این عادت را متوقف کنند و بزرگسالان باید روزانه حدود 30 دقیقه و کودکان یک ساعت ورزش کنند. سرانجام ، وی با تأکید بر خواب کافی و حمایت از دیگران در هنگام بحران سلامت، بر اهمیت حفاظت از سلامت روانی مجدداً تأکید کرد.

تا به امروز ، 381.621 مورد تأیید شده ی ابتلا به کروناویروس 2 و 16.563 مورد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید- 19، ثبت شده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200324/Overweight-and-obese-people-at-higher-risk-of-COVID-19.aspx